بعد از عملیات محرم در سال 1361 آبان‌ماه همان سال دو روزنامه در کشورهای آمریکا و شوروی سابق به نشر مطالبی در رابطه با سرنوشت جنگ تحمیلی و دخالت آمریکا در این جنگ نابرابر علیه ایران پرداختند.

به گزارش سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» در ستون نظرها و عقاید با درج مقاله‌ای از یکی از استادان دانشگاه ماساچوست با عنوان «خطر بزرگ خاورمیانه»، موضوع جنگ عراق علیه ایران و انقلاب ایران را بررسی کرده است. تأثیر پیروزی ایران در منطقه؛ اعتراف به متجاوز بودن عراق در حمله به خاک ایران و محتمل نبودن پیروزی عراق در جنگ از محورهای عمده این مقاله است.

آینده ایران را دو تحول پیش‌بینی نشدنی شکل خواهد داد

در بخشی از این مقاله آمده است: «هیچ جنگی خطرناک‌تر از جنگی نیست که دو سال است بی‌سروصدا بین ایران و عراق در جریان است و جهان نیز آگاهی لازم را درباره آن ندارد. این جنگ از آن جهت خطرناک است که اگر ایران پیروز شود کشورهای تولید کننده نفت یا خودشان را به دام ایران می‌اندازند یا گرفتار حکومت قشری مذهبی همانند ایران می‌شوند.

عراق به اشتباه جنگ را آغاز کرد تا از موقعیت متزلزل ایران پس از شاه استفاده کرده، امتیازی را که در سال 1975 (اسفند 1353) بنا به توافق الجزایر به شاه ایران داده بود، پس بگیرد، اما ایران در بهار امسال(1361) سرانجام توانست عراقی‌ها را از خاک خود بیرون کند، ولی به این پیروزی اکتفا نکرد و تهاجم به داخل خاک عراق را ادامه داد. تاکنون عراق موفق شده است سه بار حمله ایران را در داخل خاک خود دفع کند، با وجود این، انتظار نمی‌رود که عراق پیروزی قاطعی در جنگ به دست آورد.

البته احتمال داده نمی‌شود که ایران هم پیروزی چشمگیری در جنگ داشته باشد؛ تحولی که امکان وقوع آن بیشتر است، جنگ فرسایشی طولانی بین دو کشور است که احتمالا برای مدت‌های مدیدی بدون نتیجه ادامه خواهد یافت.

آینده ایران را دو تحول پیش‌بینی نشدنی شکل خواهد داد: یکی از این دو تحول نتیجه جنگ عراق و ایران است که احتمالا به پیروزی عراق نخواهد انجامید و به صورت یک جنگ فرسایشی مرزی در خواهد آمد یا اینکه احتمالا به پیروزی ایران خواهد انجامید. تحول دیگر که آینده نشان خواهد داد، دوام خمینی(امام) یا دوام صدام حسین است که کدام یک بیشتر بتوانند قدرتشان را حفظ کرده، دوام بیاورند.» (1)

اشتیاق آمریکا برای تداوم جنگ تحمیلی

همچنین روزنامه «کراسنا ایزودا» ارگان رسمی ارتش شوروی، بدون هیچ گونه اشاره‌ای به سیاست‌ها و عملکرد نظامی شوروی در برابر جنگ عراق علیه ایران، به نقد عملکرد غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها در جنگ اکتفا کرده و نوشته بود: «عملیات جنگی بین ایران و عراق صرفا به سود نیروهای امپریالیستی است و می‌تواند پیامدهای بسیار جدی داشته باشد. وزارت جنگ آمریکا از همان آغاز جنگ، آن را بهانه‌ای برای انتقال ناوگان بزرگ آمریکا به منطقه خلیج فارس قرار داد و اکنون نیز واشنگتن ضمن اجرای نقشه‌های سیاسی و دیگر نقشه‌های خود در این منطقه، می‌خواهد از جنگ عراق و ایران برای برقراری سلطه نظامی خود در منطقه بهره‌گیری کند.

آمریکا امیدوار است که با اتکا به جنگ بتواند به سرکوب مسلحانه علنی نیروهای ملی آزادی‌بخش بپردازد و کشورهای این منطقه را تحت تحکمات خود قرار داده، نفت کشورهای عربی را تصاحب کند. حرارتی که تبلیغاتچی‌های آمریکا و ناتو به منظور دامن زدن به اختلاف‌ها بین ایران و عراق و میان کشورهای عربی که عده‌ای از آن‌ها از عراق حمایت می‌کنند و برخی دیگر پشتیبان ایران هستند، از خود نشان می‌دهند، نشانه علاقه‌مندی نیروهای تجاوزکار امپریالیسم به ادامه و تشدید درگیری مسلحانه ایران و عراق است.

آن‌ها دو هدف بلندمدت دارند؛ در وهله اول آن‌ها می‌خواهند کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را با داد و فریاد درباره امکان پیروزی ایران و خطر موهوم تجاوز نیروهای مسلح ایران به خاک این کشورها ترسانده و تشویقشان کنند که علاوه بر حمایت‌های مالی و تسلیحاتی، در تأمین نیروهای مسلح هم به عراق کمک بکنند و بدین طریق پای آن‌ها را به درگیری مسلحانه بکشانند.

نقشه‌های شوم افرادی که سیاست‌های آمریکا را تعیین می‌کنند درباره بین‌المللی کردن درگیری مسلحانه ایران و عراق، فقط به این موضوع محدود نمی‌شود، بلکه واشنگتن پست به صراحت نوشته است: بعضی محافل واشنگتن امکان مداخله آمریکا و پشتیبانی‌اش از کشورهای عربی علیه ایران را تأیید می‌کنند. علاوه بر این، آمریکا امیدوار است که توسعه عملیات جنگی بین ایران و عراق سبب ایجاد دودستگی در میان کشورهای عربی شود تا به مرور زمان بتواند مبارزه اعراب را در رفع پیامدهای هلاکت‌بار تجاوز رژیم صهیونیستی تحت الشعاع قرار بدهد.»(2)

1 :رادیو آمریکا

2 :رادیو مسکو